Saturday, January 9, 2010

Tazkirah

aku nak tulis bab Salam.....nabi pesan pada kita..mayshurkan kamu akan salam..
Islam ajar kita berkaitan hubungan kita sesama manusia iaitu bila berjumpa bagi salam. telah ditentukan salam itu dgn perkataan atau perbuatan...perkataan ni mcm mana, mcm yg kita ucapkan tu la...Assalamualikum..dengan perbuatan pulak mcm mana? dgn perbuatan tu hulurkan tangan le...

Masalah?

hari ni kita lebih bangga ucap salam mcm mat saleh..morning la..hallo la...mcm2 stail..kita lupa nabi pesan kt kita sebarkan salam krn dengan slm itu akan melahirkn kasih sayang antara kita...salam kita tu doa...nabi kata akhir zaman nanti salam hanya berkisar pada yg kita kenal je....yg tak kenal kita tak bg salam...betul tak?kadang2 golongan ustaz2 pun sama..jadi aku pesal kt diri aku dan sape2 yg baca blog aku ni...kalau kita jumpa sesama Islam jgn lah berat mulut bg salam...walaupun salam tu sunat tapi yg memulakan salam lebih pahala dari yg menjawab salam...kalau kita bg salam pun bukan org marah pun ...betul tak...

lagi satu bab hulurkan salam dengan tangan...
sahabat nabi bg tau mcm mana cara nabi salam..
nabi bila salam tak akan lepaskan tangan melainkan sahabat yg akan lepaskan tangan dahulu....dan nabi akan lihat mata serta senyum sambil bersalam...salam tangan kanan je...tangan kiri simpan le...tangan kiri hanya layak untuk basuh berak...menguap tutup dgn belakang tangan kiri..memegang sandel atak kasut la....
jadi kalau kita salam tak pandang muka sahabat kita menunjukkan kita ni sombong...org yg sombong mewarisi sifat iblis....iblis ni dia kufur sbb apa? sbb sombong la...allah suruh sujud sbg hormat nabi adam, tapi dia tak nak...sbb apa dia tak nak? sbb dia rasa dia lebih mulia dari Nabi adam sbb dia kata aku dicipta dari api sedangkan adam dari tanah,...dia sombong sebabtu lah dia jd kufur...ingkar dgan arahan Allah..jadikalau ita sombong sama la mcm iblis....

jadi kalau kita salam tu....senyum2 lah dah genggam erat tangan sahabat kita tu,...tgk mata...baru lah ikut sunnah nabi...ni tak...salam main cuit je...ikut sape? Yahudi ! Nasrani !Majusi!..kita ada nabi ...kita ikutlah sunnah nabi...nabi kata "man ahya sunnati faqod akhbani ...wa man akhbani kaana maani fil jannah..."

kata syg nabi tapi tak nak ikut apa yg nabi cakap, apa yg nabi buat...tul tak? krang semua dah Ok...aku je yg tak ok...sbb tu aku tulis ni utk ingatkan diri aku.....

Wassalam....

No comments:

Post a Comment