Thursday, March 18, 2010

Tazkirah


Pagi tadi sewaktu aku tgh layari tnet..tiba2 ada call masuk, rupa2nya daripada cikgu sek.men teknik ampangan minta aku bagi tazkirah pada budak2 teknik ampangan pada 25.3.2010 ni...mlm jumaat, lepas maghrib.Dia tanya topik apa yg ustaz rasa nak sampaikan???aku pun tak tau..tak sempat nak fikir...akhirnya aku ckp tajuk tanggungjawab sebagai hamba Allah lah kot...
pastu aku pun dok pikir...apa lah aku nak ckp nanti?????jadi aku pikir sebelum aku sampaikan kat bebudak tu...eloklah aku tulis kan point2nya kat blog ni dulu....setidak2nya dpt juga aku perah idea kat sini...
Mula2 sekali biasalah ta'aruf dulu kemudian intro biasanya aku akan cakap syukur kita kpd allah swt kerana kerana dgn limpah dan rahmatnya pada malam ini allah mengizinkan kita bertemu dan sama2 menunaikan solat maghrib secara berjemaah sbgaimana solat nabi saw. syukur kita sbb allah pilih kita menjadi umat islam dan umat nabi saw.syukur kita krn allah bg kita nikmat Islam,nikmat iman,nikmat Sihat,nikmat akal dan mcm nikmat yg allah bg pada kita yg tak terhitung banyaknya....syukur kita...antara kalimah syukur ialah ucap الحمد لله
tapi cukup kah kita sekadar ucapan????tanpa perlakuan sebagai org yg bersyukur???
SOLAT TANDA SYUKUR
aku rasa aku nak tekan kan pasal solat lah kat bebudak sekolah ni....dua perkara yang aku nak tekankan pada malam tu iaitu solat dan akhlak.....dua2 benda ni lah yg makin terhakis pada anak2 remaja kita hari ni...cuba kita perhatikan di pusat2 membeli belah...tempat solat telah disediakan tapi remaja yg solat dua tiga orang je..tak kiralah lelaki ke pompuan ke...sama je tak silat...nak solat mcm mana pakai pun skirt..rambaut pon warna warni ..kuku pun mcm2 warna...jadi aku nak pujuk2 bebudak malam tu supaya jgn tinggal solat...org yg tak solat ialah ory yg tak bersyukur...ory yg tak bersyukur allah janji azab yg pedih di akhirat nanti......apa yg nabi lihat pada peristiwa israk dan mikraj bg ory yg tak solat??????ory yg tak solat ni dia akan ukul kepala dia dgn batu sampai hancur kemudian elok balik kemidian pukul lagi sampai hancur kemudian elok balik..mcm tu lah sampai habis...sampai bila????sampai bila2 la....
kemudian habis bab solat aku nak sentuh bab akhlak pulak...bab solat ni aku tak dpt nak tulis panjang2...karang tak muat komputer ni..he..he...he...
akhlak sapa yg kita nak ikut????akhlak sapa lagi kalau bukan akhlak idola kita iaitu nabi saw....
banyak akhlak nabi yg aku nak terangkan antaranya ifsyussala....sebar2kan salam....
yg ni aku nak fokuskan
lain2 lagi berkaitan hormat org tua, dan banyak lagi lah kot yg aku nak tazkirahkan pada bebudak SM Teknik ampangan nanti....mudah2an apa yg aku sampaikan nanti dpt dimanfaatkan....kalau tak banyak sikit pun jadilah..kalau tak sikit dapat banyak pun lagi baik...Wallahua'lammm.....

No comments:

Post a Comment